سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین ذخیره، دانشی است که بدان عمل شود و احسانی است که بدان منّت ننهند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :32
بازدید دیروز :27
کل بازدید :211276
تعداد کل یاداشته ها : 170
103/2/30
12:16 ع

افزایش مهارت های خواندن در فرزندان باهم کتاب بخوانیم بهاره صفوی  

عادات مطالعه خوب به طور طبیعی سراغ افراد نمیآیند. آنها را باید آموخت. مهارت های مطالعه در مدرسه به فرزندتان آموزش داده می شود. شما می توانید آنچه آنها دراین زمینه یاد گرفته اند را به وسیله تشویق کردن تقویت کنید تا این که از این مهارت ها به بهترین شکل استفاده کنند.بچه هایی که از مهارت های قوی در خواندن برخوردارند می توانند براحتی در تمام زمینه ها به موفقیت دست یابند، به عنوان پدر یا مادر می توانید کارهای زیادی انجام دهید تا به فرزندتان برای کسب این مهارت ها کمک کنید. از شما انتظار نمیرود طریقه خواندن را به آنها بیاموزیدبلکه می توانید محیطی فراهم آورید که درآن خواندن یک فعالیت ارزشمند و مشترک تلقی شود. یکی ازمهمترین کارهایی که می توانید انجام دهید تا فرزندانتان را به خواندن تشویق کنید آن است که خود شما هم اهل مطالعه باشید. وقتی بچه ها در حالتی بزرگ شوندکه ببینند والدینشان از مطالعه لذت میبرند، آنها هم به طور طبیعی در این زمینه کنجکاوی هایی نشان می دهند. بههمین دلیل باید کتاب و مجلات همچون و سایل خانگی از قبیل تلویزیون و ضبط صوت در منزل شما موجود باشند. پیشنهادهای ذیل را برای تبدیل محیط خانه خود به محل مناسبی برای مطالعه به کار ببندید. برای فرزندتان کتاب بخوانید: یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید تافرزندانتان را به مطالعه تشویق کنید آن است که برایشان کتاب بخوانید. این کاررا زمانی شروع کنید که او خیلی کوچک استو تا وقتی میل دارد گوش کند، این کار راادامه دهید. به خواندنفرزندتان گوش دهید: بچه ها دوست دارندبرای والدینشان کتاب بخوانند. این عامل تقویت کننده اعتماد به نفس بوده و درضمن مهارت های خواندن را در آنها افزایش می دهد. خواندن با صدای بلند این فرصت رابرای بچه ها فراهم می آورد که به نقطه گذاری ها و زیر و بم کردن صدا توجه ویژهای اعمال کنند. توجه داشته باشید وقتی فرزندانتان با صدای بلند چیزی را میخوانند از آنها ایراد نگیرید. به خاطرداشته باشید که شما می خواهید این عمل یک فعالیت لذت بخش باشد. به صورت منظم به کتابخانه سری بزنید: درکتابخانه به قسمت کتاب بچه ها مراجعه کنید. در آنجا کتابهای خواندنی بسیاری برای بچه هایی در تمام گروههای سنی وجوددارد.

کتابدار هم می تواند به شما وفرزندتان کمک کند تا کتاب مناسب راانتخاب کنید؛ بعلاوه کتابخانه ها بیشتربرای بچه ها باشگاه های مطالعه و ساعتهای قصه خوانی برگزار می کنند که بهتراست از این برنامه ها هم استفاده کنید.به فرزندتان کمک کنید تاکارت عضویت کتابخانه را دریافت کند:داشتن کارت عضویت کتابخانه به بچه هاکمک می کند احساس مسوولیت و غرور را درخود پرورش دهند. تاکید کنید فرزندتان باامضائ کردن کارت عضویت در واقع قول میدهد به قوانین کتابخانه احترام بگذاردو از کتابهایی که به طور امانی دریافت می کنند، به بهترین شکل نگهداری کند.به آنها کمک کنید برای خودشان کتابخانه تشکیل دهند: بندرت میتوان چیزهایی را پیدا کرد که مانند جمع آوری کتابهای ارزشمند بچه ها را ارضاکند. بسیار اتفاق می افتد آنان این کتابها را برای تمام طول عمر نگهداری میکنند و آنها را به نسلهای بعدی هم هدیه می دهند. لزومی ندارد کتابها گران قیمت باشند و می توان آنها را از نمایشگاه کتاب مدارس ، حراج کتابفروشی ها،حراجهای خانگی یا باشگاه های کتاب تهیه کرد. به آنها آبونمان ، یکمجله را هدیه دهید: مجله های خوب متعددیمی توان پیدا کرد که برای بچه ها منتشرمی شوند. بسیاری از این مجلات بر علایق ویژه ای تاکید دارند، بنابراین شماباید آن چیزی را در نظر بگیرید که به طوراخص مورد توجه فرزندتان باشد مثل صنایع دستی ، رایانه ، بازیها، ادبیات ، تاریخو... آنها را به داستان نویسی تشویق کنید: بسیاری از کودکان که از خواندن یا گوش کردن به داستان لذت می برند به نوشتن یا نقاشی کردنداستان هایی از خودشان هم علاقه مندند.اگر فرزندانتان کوچک هستند از آنهابخواهید داستان های تخیلی خود را به شمابگویند و شما آنها را یادداشت کنید. شمامی توانید داستان او را به صورت یک یا دوجمله در هر صفحه بنویسید و سپس صفحات رابه هم بچسبانید و آنها را به اوبرگردانید تا درباره موضوع آن نقاشیکند. نتیجه کار مطمئنا داستان قشنگی خواهد بود. بچه های بزرگتر را تشویق کنید تا داستان بنویسند. برای این کاروسایل مورد لزوم از قبیل مداد، خودکار،کاغذ خط دار و بی خط و قلم نشانگر را همدر اختیارشان قرار دهید واز همه مهمتراین که داستان آنها را بخوانید و آن راتحسین کنید. تلویزیون راخاموش و با هم مطالعه کنید: بعضی خانواده ها دریافته اند یک ساعت مطالعه می تواند پایانی خوشایند و آرام بخش برای یک روز کاری پر مشغله باشد.

این واقعیت که کنار فرزندان خود مطالعه کنید بر ارزشی که برای مطالعه قائلید می افزاید؛ بعلاوه این یک ساعت زمانمن اسبی برای بچه ها خواهد بود تا افکارشان رادرباره کتابهایی که در دست دارند با شمامطرح کنند. خوب خواندن مهارت های قوی در درک مطلب، مبنای موفقیت در همه زمینه ها هستند.شما می توانید به فرزندتان کمک کنید تااین مهارت ها را با خوب خواندن پرورشدهد.

خوب خواندن شیوه ای است که بهآنها کمک می کند به وسیله افزایش مهارتهای درک مطالب نوشته شده و مطالب شنیداری کتابخوان های بهتری شوند. یک جلسه خوب خواندن فقط حدود 15 دقیقه طول می کشد. 1- برای فرزندتانکتاب بخوانید: برای فرزندتان به مدت 5دقیقه با صدای بلند کتاب بخوانید واطمینان حاصل کنید کتابی را که برای اومی خوانید در دست مطالعه اوست.

کلماترا با دقت و به روشنی تلفظ کنید و هنگام روبه رو شدن با ویرگول و نقطه به اندازه کافی تامل کنید. 2- وقتیفرزندتان کتاب می خواند به او گوش کنید:از فرزندتان بخواهید ادامه همان کتابرا با صدای بلند بخواند. اما باید دقیقااز نقطه ای شروع کند که شما خواندن رامتوقف کرده اید. به او یادآوری کنید کهکتاب را به صورت شمرده و طوری بخواند که آنچه بر زبان می آورد، دارای معنا باشد.به همین دلیل است که کتاب خواندن شما ازاهمیت خاصی برخوردار است و به صورت الگویی برای فرزندتان درمی آید. توجه داشته باشید وقتی فرزندتان کتاب میخواند، او را متوقف نکنید تا ایرادهایش را گوشزد کنید. اگر او لغتی را اشتباهادا کرد آن را یادداشت کنید و بعد تذکردهید. 3- درباره آنچه خوانده است سوالاتی بپرسید: با پرسیدن سوالهایی کلی راجع به آنچه شما و او باصدای بلند خوانده اید، گوش کردن وخواندن او را آزمایش کنید.

درباره پاسخهایش با او صحبت کنید و نظرتان رابگویید. هر زمانی که امکان داشت یک جلسه خوب خواندن با فرزندتان ترتیب دهید. این شیوه راه خوبی برای پرورش مهارت های خواندن و روشی عالی است تا نشان دهید تاچه حد برای مطالعه اهمیت قائلید. بسیاریاز خانواده ها دریافته اند جلسه های خوب خواندن به صورت منظم روش سرگرم کننده ای برای مطالعه وی است. در این جلسه ها ازخواندن کتابی که مورد علاقه خاص فرزندتان است شروع کنید. در جلسات بعدی همین کتاب را تاانتهاادامه دهید. هرگاه فرزند شما اشتیاق داشته باشد که دریابد بعد در داستان چه اتفاقی خواهد افتاد برای پیوستن به شمادر جلسه خوب خواندن تمایل بیشتری نشان خواهد داد.