سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر بندگان هنگامی که نمی دانستند، توقف می کردند و انکار نمی کردند، کافر نمی گشتند [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :8
کل بازدید :210881
تعداد کل یاداشته ها : 170
103/2/6
8:31 ص

فعالیتی که در زمره حماسه قرار می‌گیرد :

- باید از تحرک و قدرت و ابتکار خوبی برخوردار باشد 

- ریسک پذیری را یکی دیگر از مولفه‌های تحقق حماسه است

 مسئولان باید در عین حال که از تجربه گذشته دیگران و خودشان استفاده می‌کنند و احتیاط‌ها و دوراندیشی‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند،‌ در ارتباط با انجام کاری که باید ابتکاری و پرشتاب باشد باید ریسک پذیر و خطرپذیر باشند و اگر کسی خیلی احتیاط کند نمی‌تواند حماسه به وجود آورد

در وهله اول نظام اداری ما باید از وضعیت بروکراسی و حجیم بودن خارج شود و به یک نظام سبک، چابک و فعال تبدیل شود که متاسفانه نظام اداری ما این چنین نیست و با وجود اینکه مسئولان مختلفی بر اهمیت و ضرورت این مهم تاکید کردند ولی تاکنون عملی نشده و این یک آفت است.

  - تولیدات داخلی حمایت شوند

تحقق فرهنگ حمایت از تولیدات داخلی را یکی دیگر از راهکارهای حماسه اقتصادی است. متاسفانه آن گونه که باید فرهنگ حمایت از تولیدات داخلی شکل نگرفته است. البته کسانی که مسئول نظارت بر استاندارد بودن اجناس هستند باید بر نحوه تولید کالاها و مرغوبیت آنها نظارت بیشتری داشته باشند.

- بی‌توجهی به صنایع داخلی

 این بی‌توجهی به جایی رسیده که سرمایه گذاری در بخش صنعت به صفر رسیده؛ بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل شده و بسیاری دیگر با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند. گاهی کارخانه‌ها برای به دست آوردن مواد اولیه با مشکلاتی مواجه می‌شوند، در این شرایط دولت باید به گونه‌ای مدیریت کند که این مواد با قیمت ارزان‌تری به دست تولید کنندگان برسد.

وقتی که دولت اجازه ورود کالاهای مشابه که ارزان‌تر از کالاهای داخلی به دست مصرف کننده می‌رسد را می‌دهد و تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند با کالاهای خارجی رقابت کنند.

 

- ارائه تسهیلات مناسب به تولیدکنندگان

 برای نوسازی تجهیزات یکی دیگر از زمینه‌های حمایت دولت از تولیدکنندگان است البته اعطای کمک‌های دولتی باید به گونه‌ای باشد که در راستای توسعه تولیدات داخلی باشد نه اینکه در جای دیگری هزینه شود.

 

- رهایی از وابستگی به اقتصاد نفتی

 طبق سندهای بالادستی نظام، هر سال 10 درصد از وابستگی به بودجه نفت رهایی پیدا می‌کردیم وضع اقتصادی کشور ما این طور نبود.

 

- اولویت بندی طرح‌هایی که دولت برای اهداف مختلف اقتصادی اجرا می‌کند

طرح‌های زیادی به تصویب رسید که برخی از آنها کارآیی نداشت و نیاز به مجوز استخدام و بکارگیری امکانات داشت که زمینه‌های آن فراهم نشد، بنابراین نباید کشور از آشفتگی طرح‌ها و لوایح رنج ببرد.

 سال حماسه اقتصادی می‌طلبد که نیروهای کارآمد و کسانی که اهل فکر و نظر در زمینه‌های مختلف هستند به کار گرفته شوند تا وضع کشور از آنچه که هست خارج شود.

 تمامی عوامل افزایش تورم و گرانی مربوط به تحریم‌ها نیست، بلکه بسیاری از آنها مربوط به لجبازی یا نبود مدیریت درست است. الان هم پول ملی برای اهداف سیاسی هزینه می‌شود و خیلی‌ها نمی‌دانند این ولخرجی چه نتیجه‌ای دارد